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SCHEME
   
MusikerInnen bei Spotting

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DESIGN BY MARTIN HOERL

SONNTAGS ABSTRAKT
SONNTAGS ABSTRAKT
Mittwoch, 30.04.2008, Uhr 20:30
20:30
postgarage, dreihackengasse 42, 8020 graz

eintritt frei!!!
den ganzen abend: alle cocktails um 4,-

HERIBERT FRIEDL (a) + SASCHA NEUDECK feat. ANDREAS HIERZENBERGER (a)

HERIBERT FRIEDL
Born in Feldbach/Austria
lives and works in Vienna

heribert.friedl@aon.at
www.nonvisualobjects.com

text from ultrahang festival 2007 in budapest

Heribert Friedl follows the kind of minimalist aesthetics that works with a few sounds, small events, nearly imperceptibl movements. Despite seeming simple, this is a very delicate kind of music: each and every sound bears enormous significance and have to bear the responsibility for the whole work.
Friedl lives in Vienna, and studied sculpture at the University of Applied Arts there. In his exhibitions he has been working with scents and its non visual phenomenons in combination with sounds. Since 1998 he plays music in solo or with artists like John Norman (Radian) and Bernhard Günter (who is probably the most well-known figure in this kind of minimalist music). Besides digital sounds and field recordings he's been using (treated) sounds of cymbalon in his recent works.
After more mp3-releases and albums on labels trente oiseaux (that of Günter), LINE and/OAR he founded his label nonvisualobjects with Raphael Moser in 2005. The label releases works by such renowned minimalist artists as Steve Roden, Richard Chartier, Roel Meelkop, Bernhard Günter, among others.


Text vom Kunstraum Walcheturm in Zürich (Konzert 2007)

Heribert Friedl ist ein Künstler, der sich mit Sound, Bild und Wahrnehmung beschäftigt. Er lebt und arbeitet in Wien. Ausstellungen und Projekte in Ungarn, Deutschland, Großbritannien, Italien, USA und Österreich. Kollaborationen mit Bernhard Günter, Dale Lloyd und John Norman (radian). Friedl leitet das Label "nonvisualobjects", das er mit Raphael Moser im Herbst 2005 startet, eines der derzeit wohl spannendsten Labels für minimalistische Musik.

Heribert Friedls Sounds haben als Ausgangsmaterial field recordings, Originalaufnahmen von Geräuschen, die vom Publikum zunächst als vertraut wahrgenommen werden. In der Folge werden die Tonsequenzen und -montagen allerdings elektronisch so bearbeitet, dass sie sich durch Filtern und Reduzieren von ihrem Ausgangsmaterial emanzipieren und abstrahieren. Auf seinen neueren Aufnahmen beschäftigt er sich mit dem Cymbalon (Hackbrett).
In geisterhafter Stasis schweben die Schatten von Heribert Friedls eigenwilligem Spiel auf dem Cymbalon und manch einer wird an Kreissägen in Superzeitlupe denken, wenn seine obertonreiche Handschrift erklingt. Die Klänge halten lange aus, sind wie festgefroren in den weit gedachten meditativen Gesten ihrer gestrichenen Erzeugung und digitalem processing. Akkompagniert von gelegentlich auftauchendem Hohlraumpochen und durch wunderschöne Field Recordings.



Sascha Neudeck featuring Andreas Hierzenberger

Several self soldered sonic devices are the epicenter of Sascha Neudecks and
Andreas Hierzenbergers performance. The boxes are channelled, processed and mixed live without losing control, trying to leave air in between and never sound too dense or chaotic.